« Een killer van een CV

Gepubliceerd op 07-07-2021

Door mijn carrière heen heb ik al menig CV voorbij zien komen. De ene nog mooier opgemaakt dan de ander. Met kleuren, foto's en andere mogelijkheden die er zijn. Ook zijn er kandidaten die er voor kiezen om hun CV via een video te delen. Ik moet zeggen dat deze manieren van je CV promoten in ieder geval de aandacht trekken. 

Wat me wel opvalt is dat mensen het over het algemeen toch lastig vinden om over henzelf te praten (zichzelf te verkopen) en dat de CV vaak heel algemeen is en/of voorzien is van een hoeveelheid aan kwaliteiten die onmogelijk in een mens vertegenwoordigd kunnen zijn. 

Om een CV te maken die als recruiter mijn interesse zou wekken heb ik de volgende tips:

- Laat zien dat je je hebt verdiept in het bedrijf, de branche waarin ze werkzaam zijn en de ontwikkelingen die specifiek voor hen actueel zijn.

- Sluit aan op de kandidaat behoefte die het bedrijf heeft. Koppel jouw expertise en competenties aan de vraag die zij daarin stellen. Als bijvoorbeeld leidinggeven geen belangrijke vereiste is voor de rol hoef je daar niet een groot deel van je CV aan te wijden. Vermijdt een waslijst van competenties die je jezelf toedicht.

- Benoem de waarde die jij denkt te kunnen toevoegen aan het bedrijf en in de rol. Geef in de beschrijving van je ervaringen duidelijk aan dat je deze waarde voor vorige werkgevers ook hebt gehad aan de hand van voorbeelden.

- Houdt je CV kort en bondig. Het kan. Twee pagina's is meer dan voldoende.

- Houdt je schrijftaal zakelijk maar begrijpelijk. Overbodige anglicisme en/of germanisme helpen niet om je professionaliteit te tonen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips en trucs. Maar met deze kom je een aardig eind. Veel succes!

outstanding-01625658554.jpg